Socialfaglig praksis med metakognitiv forståelse

 

I Zentmose & Partners arbejder vi med at øge trivsel hos børn og unge ved at integrere bæredygtighed i praksis. Bæredygtighed der både tilpasser og reformerer socialfaget. Vores mission er, at ramme mere præcist i forhold til behovet for nye løsninger og i forhold til vores samtid, hvor flere og flere af vores børn og unge er i psykisk mistrivsel.

 

Teorien bygger på en forståelse af, at sindet er selvregulerende, når det får gode betingelser for at hele

 

Målet er at lære børn og unge at forstå, at ubehagelige tanker og følelser er en del af livet

 

Børn og unge der har øget indre fokus og bruger mange timer dagligt på at bekymre sig, er i fare for at udvikle psykisk mistrivsel

 

Den metakognitive tilgang bygger på ny viden om psyken og er forankret i metakognitiv teori og behandling. Den danner et anderledes afsæt for trivselsfremmende indsatser og den tilbyder branchen nye greb der understøtter mental sundhed hos de børn og unge der arbejdes med.

 

Enkle greb gør en stor forskel 
Metakognitiv tilgang tilbyder greb der ændrer fokus i praksis, så tid brugt på over-behandling af tanker minimeres og vedligeholdende adfærd nedbringes.

De nøgle-greb vi anvender drejer sig om at

  • være med tanker - også dem der driller

  • reducere tid brugt på negativ tænkning

  • opleve fleksibelt fokus og træne hvor det rettes hen

  • indstille adfærd der holder liv i problemet

 

Et nyt afsæt
Vi udfordrer håndtering af problematisk tænkning, fordi vi ved, at over-håndtering af tanker holder liv i mistrivsel. Kort og godt drejer det sig om, at målrette interventioner mod håndteringen af problemet, for derefter at arbejde med problemløsningen.